A workshopról
About the workshop
A workshop célja, hogy bármilyen színészi munkában inspirált állapotba kerülj:
színpadon, filmen, castingon
– elmélyült folyamatban éppúgy, mint spontán helyzetben – ihletett formában legyél.
The goal of the workshop is to get into an inspired state in any acting work:
on stage, when filming, at castings
– in long-term and deep acting work as well as in spontaneous situations.
A tréningen sokféle játékstílus, iskola megismeréséből származó saját tapasztalatomat adom át,
de mindig autentikus, a helyszínen keletkező alkotás készül – a színész önálló műalkotása.
At the training, I share my own experiences after getting to know a lot of different styles and methods of playing, but the result is always an authentic piece of work that is born on the spot – the actor’s own work of art.
Miért van itt a helyed?
Why come?
Azért vagyunk itt, hogy összehangolt folyamattá tegyük a színészi munkát.
A külső körülmények, a fizikai cselekvések alkalmas kiválasztásával és ezeken keresztül az érzelmi állapot meginvitálásával elsődlegessé tesszük a játékot a performatív előadásmódhoz képest.
We are here to transform acting into an integrated process. By choosing the right outer circumstances, physical actions and inviting the emotional states through them, we make playing superior over performative styles of acting.
Performatív, “teljesítő” a színész, ha a játékra, mint feladat elvégzésére koncentrál.
Talán te is észrevetted már, hogy csak ekkor merül fel, hogy “jól vagy rosszul” játszol-e.
The actor performs, executes, if they look at playing as an exercise to get done. You may have noticed too, that this is the only time when it occurs to you whether you play ”well” or ”badly”.
Sok színészt láttam már szenvedni, mert mindenképpen a “jó” megoldást akarta megtalálni.
Ennek eredménye görcsös teljesíteni akarás. Vizsgahelyzet. Leblokkolás. Ötlettelenség. Végül: kiégés.
I have seen a lot of actors struggling while trying to find the ”right” solution. The result of this is a convulsive will to perform like at an exam. Blockage, lack of ideas, and eventually: burning out.
Itt azt a belső teret keressük, ahol maga a játék a legfontosabb tényező.
Ez végtelen, meghatározhatatlan tér. Szabadság.
Here, we are looking for the inner space where playing is the most important factor. This limitless, undefinable space. Freedom.
Munkamenet
Details
1. nap
Day 1
Test – érzékek
Jelenlét
A test felszabadítása
A saját idő megtalálása
Tempó-ritmus
A mozdulatok teljes ciklusa
Fizikai cselekvések
Impulzusok
A játékszabályok megismertetése a testtel
Body – senses
Presence
Freeing the body
Finding your own time
Tempo-rhythm
Full cycle movements
Physical actions
Impulses
Making the body understand the game rules
2. nap
Day 2
Elme – gondolatok
Képzelet
Negyedik fal és belső tér
Külső hatások belső élménnyé és kifelé tartó reakciókká formálása
A reakciók átalakítása külső hatásokká
Teljes gondolati ciklus
A partner és a közönség/kamera meginvitálása a saját belső térbe
Mind – thoughts
Imagination
Fourh wall and inner space
Outer effects into internal experience and outward reactions
Reactions into outer effects
Full thought cycle
Inviting the partner and the audience/camera into your own inner space
3. nap
Day 3
Szív – érzelmek
Tét, feszültség és csúcspont
Teljes érzelmi ciklus
Belső monológ
A ciklusok rétegzése és tömeggyártása
Belső tempó-ritmus
Heart – feelings
Stake, tension and climax
Full emotional cycle
Sub-text
Layering and mass-producing of cycles
Inner tempo-rhythm
4. nap
Day 4
A megtanultak alkalmazása egy ismert szövegre
Integrált és koherens karakterek a nulláról percek alatt
Application of what has been learnt to a pre-learnt text
Integrated and coherent characters from scratch in minutes
5. nap
Day 5
A tanultak alkalmazása egy teljesen új szövegre
Szabad játék
Application of all that has been learnt to a completely new text
Free playing
Csoportos és
egyéni munka
A napok első felében közös munkával megalapozzuk a belső figyelmet, a játék folyamatát.
A workshop második részében egyéni munkában megalapozzuk, a folyamatos, független figyelmet.
Szabad helyek száma
Free places left:
0
a 8-ból
out of 8
A színész munkája egyszerre külső és belső. A fizikai állapot éppen olyan fontos, mint a pszichikai, érzelmi állapot. E két, látszólag ellentétes oldal azonban nem kizárja, hanem kiegészíti egymást. Felesleges a “helyes” színészi megközelítésről beszélni. A művészet nem ismer kategóriákat. Színészként a végső célunk az kell, hogy legyen, hogy mindkét végpontot ismerjük és magukévá tegyük.
The work of an actor is both inner an outer. The physical state is just as important as the psychological and emotional state. This two sides, interestingly, are not excluding but completing each other. It’s futile to talk about the ”right” method. Art knows no categories. As actors, our final goal should be to get familiar with and acquiring both ends.
A színész egyszerre tudatában van annak, hogy nézik, és egyszerre el kell felejtkeznie erről a tényről. Ezt az ellentmondásos, de nagyon is létező állapotot nem egyszerű megérezni, de az oda vezető út pontos lépéseken keresztül vezet. Lehetséges egyszerre kívülről és belülről építkezni, sőt, akkor vagyunk igazán szabadok, amikor nem mérjük, hogy a munkánk melyik kategóriába esik éppen. És ekkor magától megtörténik.
The actor, at the same time, is aware that they are being watched and has to forget about it. This controversial but nonetheless very real state is not easy to comprehend, although the way leading there goes through exact steps. It is possible to be building from the inside and from the outside at the same time, and eventually we are really free when we are not measuring which category our work falls into. And then it happens by itself.
Mégis, ha nagyon akarjuk, művileg két megközelítésre bonthatjuk a színész munkáját.
Sure, if we want it, we can split up the work of an actor to two sides.
A “külső” irány, amely a fizikai megjelenés jelentése, esztétikája és hatása felől közelít.
The ”outer” side comes from the meaning, aesthetic and effect of the physical appearance.
A “belső” irány, amely az érzelmi állapot, a szerep céljai és jellemvonásai mentén keres.
The ”inner” side approaches from the emotional state, the goals and features of the character/part.
Ezen a workshopon az érzelmi ívekre, a pszichológiai ciklusokra és az önálló inspirációra, azaz a belülről építkezésre fókuszálunk. Az elsődleges feladatunk a tapasztalatok beépítése, integrálása, emlékekké formálása. Valamint fordítva: az érzelmeknek megfelelő körülmények újraépítése ezekből az emlékekből.
At this workshop, we focus on the emotional arches, psychological cycles and Independent inspiration – on building frorm the inside. Our main task here is to build in, integrate experiences to mold them into memories. As well as the other way around: to rebuild the circumstances that are fitting for the emotional states from those memories.
Ha további információra, segítségre van szükséged a jelentkezéshez, írj ide:
If you need help or more info about signing up, please contact us at
office@acting.hu
ÁLTALÁNOS INFORMÁCIÓ
A szeminárium 5 napon át tartó, intenzív munkát jelent. A lehető legjobb végeredmény bebiztosítása érdekében a helyek száma korlátozott.
A szeminárium reggel 10-től kezdődik és este 6-kor ér véget.
GENERAL INFORMATION
The seminar consists of 5 days of intensive work. In order to guarantee the best outcome possible, there is a limited number of participants.
The seminar starts at 10 in the morning and ends at 6 in the evening.
A helyszín
Venue
Tér 12 Kulturális Bázis
1078 Budapest,
Murányi u. 50.
Jelentkezés
Application
A jelentkezés lezárult
Application has been closed
2003. óta független színész, továbbá oktató, előadó, coach és rendező. Korábban a Nemzeti Színház, a Vígszínház, a Szputnyik Hajózási Társaság vendégművésze; meghívott közreműködő volt a Budapesti Színművészeti Egyetem, a Marosvásárhelyi Színművészeti Egyetem és a Római Magyar Akadémia előadásaiban.
Tagja az EU-ACT nemzetközi színházi kutatócsoportnak.
Béres Miklós
Independent actor since 2003. Also works as a teacher, performer, coach and director. Former guest artist of Hungarian National Theatre, Vígszínház, Szputnyik Hajózási Társaság. Invited artist for performances at University of Theatre and Film Arts (Budapest), University of Theatre (Targu Mures) and Hungarian Academy of Rome. Member of EU-ACT International Theatrical Research Group.
8
óra
5
Nap
15
Résztvevő